Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Khamis, 9 Jun 2011

Bangsa Makan Ular



Kepada,
Datuk Bonapis Matangil
Mantan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah.

Masihkah kauingat kata-kata yang kau lemparkan ke telingaku disaksikan beberapa orang dalam pertemuan itu? Tahukah kau bahawa kata-katamu itu telah terbuku di dadaku sehingga kini? Ia semakin meluap memberontak meminta agar aku sampaikan pada anak bangsaku kata-katamu itu supaya aku tidak menjadi dayus dan dianggap murtad pada bangsaku.

Datuk, kata-katamu amat pedih pada kami yang tinggal di Utara Sabah. Tergamak kau berkata '' Bangsa Kimaragang dan Rungus tiada kelas di dunia! ''. Katamu lagi, aku hanya tahu makan ULAR. Sungguh pedih kau tikam aku dan bangsaku tika itu Datuk!

Kepada anak bangsaku ( Kimaragang & Rungus ), maaf , baru kini aku sampaikan pada kalian. Kukira ini kujadikan kenang-kenangan untuk diriku. Tapi, aku tak sanggup meninggalkan kalian begitu sahaja tanpa kubahagi-bahagikan rasa sakit yang menjadi semangat ini pada kalian. Tujuanku agar kalian bangkit dari semua aspek kehidupan, agar kita tidak dilihat terlalu hina di mata mereka.

Akhir sekali, ku pinta agar kalian genggam erat kata-kata penghinaan ini untuk kalian terus berjuang ke hadapan. Moga bangsa kita tidak lagi dilihat hanya tahu makan ULAR dan Tiada Kelas Di Dunia. Memang benar kata-kata Datuk ini jika kita baca sejarah kedatangan mereka ke bumi kita.

Catatan seorang pejuang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan